CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 17, 2009

Pengalaman Kerjaku..

Ubat oh Ubat..

Kerja sbg 'tukang ubat' nie ada byk cabang yg ku kena blaja.. bkn setakat nama ubat je kena tau.. tp kena tau dose ubat, kesan sampingan, cara nk mkn ubat..sume kena tau la..apatah lg keje kat hosp bsr cm HKL..Mgkin sesetgh org fkr keje 'tukang ubat' nie cuma sekadar bg ubat kat pesakit di kaunter..tp ramai yg xtau, di sebalik tabir keje ku nie..

Dlm tempoh sethn nie (latihan lepasan siswazah), ku akan didedahkan dgn sume cabang2 yg perluku tau sblm aku diserapkan ke bhgn tertentu scr ttp utk tempoh 3 taun (servis wajib gov)..

Jom kite explore psl keja ku ini..First skali..bape byk farmasi ada kat HKL nie? Setiap 13 dept kat HKL nie semestinya ada farmasi sendiri..

1-Farmasi Pesakit Luar (Out-patient dept) - supply ubat utk jbtn pesakit luar (klinik harian) dan klinik pakar (pesakit yg dh lama on ubat, biasa pesakit drh tggi n kencing manis)


nie la keje yg biasa org nmpk psl keje tukang ubat nie..dok kaunter--> tekan no giliran-->bg ubat-->pastu kena mrh dgn pesakit sbb tggu lama (dh biasa kena mrh dgn pesakit nie).. dh nama hosp bsr, mmg ramai la pesakit kt sinie.. kat sini aku attach selama 2 bln..pnt tol melayan kerenah pesakit..mcm2 ada..

ada bilik kaunseling utk pesakit yg x fhm psl ubtn @ xtau cara guna ubat (cm ubat titis mata, telinga, hidung etc)

Farmasi2 lain: 2-Farmasi Jbtn Kecemasan, 3-Farmasi Jbtn Mata, 4-Farmasi Jbtn Kulit, 5-Farmasi Jbtn Urologi/Nefrologi (pesakit buah pinggang), 6-Farmasi Jbtn Radioterapi & Onkologi (pesakit kanser), 7-Farmsi Jbtn Neurosains (pesakit mental dan penyakit berkaitan otak spt sawan), 8-Farmasi Jbtn O & G (utk pesakit mengandung, bersalin, mengalami masalah dalaman/hormon), 9-Farmasi Jbtn Ortopedik (pesakit patah tulang kaki/tgn, osteoporosis), 10-Farmasi Jbtn Nuklear, 11-Farmasi Jbtn Pediatrik (Kanak2), 12-Farmasi Metadon (utk rawatan pesakit ketagihan dadah)

Nie je ke keja ku? Oops..belum abis lg..Tu baru bhgn pesakit luar..So siapa plak yg nk bg supply ubat utk pesakit dlm ward (in-patient)..Nie la dia -

13-Farmasi Bekalan Wad utk membekalkan ubatan ke wad2 (kt sini dok selama 8 mggu)
Keje kat bekalan wad nie bkn setakat bg ubat, tp kena gak bg kaunseling pd pesakit ttg ubat2 dan cara/teknik nk gunakan alatan spt inhaler (utk pesakit asma), pen insulin (utk pesakit kencing manis yg kena cucuk kat perut tu)

Ada lg tugasan lain?..Ada..

14- Farmasi Wad (tugasan klinikal di mana peg farmasi wad utk memantau keadaan pesakit dan ubat2 yg doktor guna utk pesakit)..di sini doktor, nurse dan farmasi bekrjasama utk kebaikan pesakit dlm wad..


15- Farmasi Pemonitoran Ubat (Therapeutic drug monitoring) - kat sini kena buat kira2 (calculation) utk ubat tertentu berdasarkan ujian darah dr makmal..maksudnya kalau pesakit overdose ubat, kita akan turunkan dose ubat tu..kalo pesakit x cukup dose, kita bgtau doktor naikkan dose..



16- Farmasi Bekalan Nutrisi - kat sini kita supply nutrisi utk pesakit yg x boleh makan melalui mulut @ pesakit koma..nmpk x beg biru tu tergantung tu? tu la mknn pesakit..mknn ni akan disalurkan melalui saluran darah, so kita kena buat mknn ni dlm beg dlm bilik yg bebas kuman.. 4 mggu kat sini..best..

17- Pusat Sumber dan maklumat farmasi - tugasan utk menjwb pertanyaan sesiapa saje sama ada dlm HKL @ org luar yg nk tanya psl ubt..4 mggu kat sini pnt melayan call..cm operator


18- Farmasi Pengeluaran Ubat Kanser (Ubat kanser adlh ubat cytotoxic @ toxic pd sel bdn) - sbb ubat kanser ni agak bhy, so perlu dibuat dlm bilik khas yg mempunyai ciri2 keselamatan utk lindung diri kita dr terdedah kat ubat tu..4 mggu kat sini mmg best la..


19- Stor Ubat dan Bukan Ubat - kat stor ni kena ada peg farmasi, sbb lesen farmasi diperlukan utk pemesanan ubatan2 secara pukal @ besar2an drpd company ubat..kat sini tugas plg penting utk memastikan sume dept farmasi ada bekalan ubat yg mencukupi utk pesakit..selama 4 mggu aku kat sini, penat tol keje nk mengorder ubat nie..cuba pk, kalo ubat abis, x jln hosp tu tau..

20- Farmasi Pengeluaran dan Pembungkusan - kat sini peg farmasi memantau staf utk packing tablet2, dan cream dipacking dlm bekas2 kecik.. kat sini juga kita bancuh ubat minum dan packing dlm botol2.. cm kilang ubat la, tp pengeluaran ubat secara skala kecil2an..

Bkn nie je keja kami..byk lg..tp xdpt nk dijelaskn di sini atas sbb2 tertentu..kalau ada yg berminat dgn bidang ubat2 nie..jgn risau, anda xkan menyesal dgn pilihan nie..

love,sign


6 comments:

Nur Farhana said...

Azlina.. Btol2.. Susah gak.. Saya pn aritu baru jek selesai posting primary care medicine.. So, 2 minggu kitorang kene wat variety posting attachement.. Pi Maternal Child Health Clinic, pi Lab, Treatment Room and Farmasi.. Fuhh.. Mmg susah.. Kene tau nama ubat, generic lagi.. Waduh3.. Tapi best arr.. Once da tau, keje mmg best.. Saya tabik pada pharmacist.. =)

miss azlina said...

tq2..keje mmg best..terutama bab2 gaji nih..hehe..tp yg plg ptg keje kena ikhlas la yer..huhu..

Fadhlah said...

itu la..org suh buka farmasi sendiri taknak...

miss azlina said...

bkn xnk..lum boley lagik bukak farmasi sendiri..mana boley lari servis wajib ngan gov tu..mau kena saman sy..haha..

Bro_mie said...

respiradon satu! penat baca en3 ni....huhuhu!

Anonymous said...

salam ,
memang penat krja ni, tapi lagi penat kalau tak ada kerja.
wasssalam. pen peg farmasi .