CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 5, 2009

Perlu @ x perlu?

Lagi kisah & pengalaman yg ku nk kongsi dgn korang sume..
Kali nie kisah yg sbnrnya cukup aku benci..& x suka..
Ttg 2 kes percubaan BUNUH DIRI kat ward yg aku jaga..

Kes 1: Seorg pompuan cuba utk bunuh diri dgn menelan apa aje ubat yg ada kat umah dia cam ubat batuk, panadol, ubat selsema smpai x sedarkan diri..dan di bawa ke hospital & berjaya diselamatkan.. Sbb bunuh diri: bergaduh dgn bf.. Skang sedang mengandung 2 bulan (hamil tanpa nikah).. Pnh ada sejarah menggugurkan kandungan sbyk 5 kali sblm ni..

Kes 2: Seorg pompuan cuba bunuh diri dgn menelan lebih 20 bijik panadol.. (maximum panadol utk sehari adlh 8 bijik, kalo lebih boleh menyebabkan kerosakan pd organ hati). Sbb bunuh diri: bergaduh dgn bf.. Sblm ni juga pnh cuba bunuh diri dgn menelan Clorox..


Aduss..apa la nk jadi ngan org kite nie..
sikit2 gaduh ngan bf nk bunuh diri..
kalo ko mati, lagi seronok la bf ko tu leh carik pompuan lain..
Ko igt mati tu leh selesai problem ko ke?
Kalo ko mati bunuh diri..sggup ke ko nk duduk kat neraka tu selamanya..

Dan PERLU @ X PERLU mrk nie dirawat di hospital?
Org dh nk mati sgt, knp perlu di rawat?
Tp tugas seorg doktor adlh merawat pesakit..
x kisah la siapa skali pun pesakit tu..
mujur aku x jadi doktor..sbb kalo aku..malas aku nk layan kes cm gini..

Firman Allah:

"Dan jangan kamu membunuh diri-diri kamu, karena sesungguhnya Allah maha belas-kasih kepadamu." (an-Nisa': 29)

Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Sebelum kamu, pernah ada seorang laki-laki luka, kemudian marah sambil mengambil sebilah pisau dan di potongnya tangannya, darahnya terus mengalir sehingga dia mati. Maka berkatalah Allah: hambaku ini mau mendahulukan dirinya dari (takdir) Ku. Oleh karena itu Kuharamkan syurga atasnya." (Riwayat Bukhari, dan Muslim)

"Barangsiapa menjatuhkan diri dari atas gunung kemudian bunuh diri, maka dia berada di neraka, dia akan menjatuhkan diri ke dalam neraka untuk selama-lamanya. Dan barangsiapa minum racun kemudian bunuh diri, maka racunnya itu berada di tangannya kemudian minum di neraka jahanam untuk selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan alat tajam, maka alat tajamnya itu di tangannya akan menusuk dia di neraka jahanam untuk selama-lamanya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Pesananku utk gadis2: hargai nyawa anda..hargai maruah anda..hargai diri anda..

love,sign

4 comments:

Fadhlah said...

gadis jer jer...lelaki pon ada pa..klu jadi docter,saya rawat ajer...lain2 hal..lantak ko la..hehehe

pa'loi said...

ubat nyamuk?

hang nadim said...

salam tuan ponya blog itewwww...
\

Bro_mie said...

yg nak terjun jejantas baru2 ni? kes gaduh ngan bf gak! ntahla....bro pun hairan......